Letem Světem únor 2025

Dovolte, abychom vás seznámili s několika aktuálními novinkami z oblasti letecké dopravy a jejího vlivu především na okolí letišť.
Hlavní ranvej Letiště Václava Havla Praha musí projít nezbytnou modernizací. Letecký provoz bude převeden na několik měsíců na vedlejší dráhu
Letiště Praha zahajuje od 31. března 2025 uzavírku hlavní dráhy 06/24, která potrvá 4,5 měsíce přes větší část letní sezóny. Modernizace dráhy se bude týkat především infrastruktury v okolí dráhy a pojezdových drah. Po dobu oprav bude letecký provoz probíhat výhradně na vedlejší dráze 12/30, která vede nad hustě obydlenými částmi Prahy a Kladenska.
Údržba v okolí dráhy se týká nutných stavebních a technologických prací, které mají za cíl udržet dráhu ve standardech požadovaných předpisy a zvýšit provozní bezpečnost. Údržba v okolí dráhy zahrnuje realizaci celkem 15 stavebních a technologických projektů s cílem maximálně využít období uzavírky. Mezi ty největší projekty budou patřit opravy či výstavba pojezdových drah a rekonstrukce části stokového systému za účelem zkapacitnění odvodu vod ze zpevněných ploch letiště. Termín oprav musel být stanoven na období s nejnižším výskytem mlh, neboť vedlejší dráha není přizpůsobena pro vzlety a přistání za snížené viditelnosti. S ohledem na rozsah nezbytných prací bude údržba pokračovat v podobném rozsahu i v roce 2026. Opravy se netýkají samotné hlavní dráhy, která prošla kompletní rekonstrukcí v letech 2012 a 2013.
Tato zpráva se k Vám zřejmě dostala již z jiných zdrojů, ale pro jistotu jí uvádíme i na našich stránkách, neboť se jedná o nejvýznamnější aktivitu pražského letiště ve vztahu k okolnímu regionu.
Jedná se o plánované a potřebné práce na údržbě a také zlepšení současného dráhového systému. Důsledkem provozních změn bude především významné zvýšení provozu a tedy i hlukové zátěže v okolí vedlejší dráhy. Pod hlavní dráhou bude sice po značnou část léta klid, ale o to horší bude návrat ke standartnímu provozu v polovině srpna, ještě v období plné turistické sezony a tedy i nejsilnějšího nočního provozu. Domníváme se, že si v letošním roce všichni ještě více uvědomíme zásadní negativní vliv nočního hluku z letecké dopravy na zdraví a kvalitu bydlení v okolí letiště. Vzhledem k tomu, že se situace bude opakovat i v příštím roce, měli bychom vyvinout maximální úsilí k omezení nočních charterových letů již v příští sezoně.
Dobré sousedství 2025 a podpora jazykového vzdělávání
V letošním roce budou pokračovat ve spolupráci s PAR programy finanční podpory projektů v obcích zasažených vlivem provozu letiště Dobré sousedství a podpora jazykového vzdělávání. Letiště dále podporuje rozvoj biodiverzity a instalaci rekuperačních jednotek a další aktivity.
Děkujeme letišti za pomoc v těchto oblastech, které přispívají ke zvýšení kvality bydlení, ochraně životního prostředí, ale i rozvoji občanské společnosti.
Bezpilotní letadla – drony
Plány na civilní využití dronů nabývají jasnější obrysy a přinesou v budoucnu zřejmě zásadní změny i pro okolí letišť. Doprava nákladů a v následně i osob malými bezpilotními letouny s kolmým startem je již v některých evropských zemích ve fázi testování a zdá se, že i „díky“ vojenskému využití udělala tato technika zásadní pokrok. Složité bude vyřešit především organizační, legislativní a bezpečnostní aspekty tohoto druhu dopravy. Aktivně se proto účastníme workshopů pořádaných na toto téma ARC – sdružením evropských letištních regionů, abychom mohli na změny a budoucí vývoj včas reagovat.
Že se i u nás toto téma bere vážně, svědčí druhý ročník konference Dronecon, který se bude konat v dubnu na ČVUT. Konference se účastní jednak firmy vyrábějící a provozující drony, ale i management letiště a ŘLP, pan ministr dopravy a další.
Konference o hluku z letecké dopravy
22.května pořádá ARC ve Vídni konferenci o hluku z letecké dopravy. Budou prezentovány různé přístupy a technická i legislativní opatření pro zmírnění leteckého hluku, který je vedle vzdušných emisí základním omezením pro rozvoj letecké dopravy. Pozvali jsme k účasti i zástupce našeho letiště a budeme rádi, pokud se účastní i další zástupci z řad členů PAR.