PAR stanovisko k územnímu řízení na paralelní dráhu

Prague Airport Region

Sdružení PAR podalo minulý týden prostřednictvím stanoviska k územnímu řízení na paralelní dráhu své námitky.

Obce a města v okolí letiště se účastní územního řízení na výstavbu paralelní přistávací dráhy na pražském letišti – PAR zaslal společné stanovisko členských obcí

Krajský úřad Středočeského kraje zahájil územní řízení na výstavbu paralelní dráhy na pražském letišti. Tato dráha má být postavena souběžně se stávající hlavní přistávací dráhou, která vede ve směru Přední Kopanina – Jeneč, a to 1,5 km východně, tedy blíže k hranici Prahy.

V případě, že bude dráha postavena, dojde podle platné dokumentace EIA (Posouzení vlivů na životní prostředí) k určitým změnám v leteckém provozu v okolí letiště. Na nové dráze se totiž bude převážně přistávat a na stávající dráze startovat. Důležité je, že bude letiště uzavřeno pro noční provoz mezi 22.00 a 5.30, resp. mezi 24.00 – 5.30 na stávající dráze, kde podle EIA mají mezi 22.00-24.00 probíhat starty i přistání. Vedlejší, kratší dráha Řepy – Dobrovíz by měla být používána pouze mimořádně.

Nový systém přinese mimo nesporných výhod v oblasti bezpečnosti a organizace letecké dopravy také určité změny v rozložení a intenzitě hlukové zátěže v okolí letiště. Z toho důvodu se stanoviska dotčených obcí k tomuto projektu liší.

Společné stanovisko PAR k paralelní dráze zdůrazňuje především obavu z možného tlaku na růst objemu letecké dopravy v budoucnosti. Nový systém se dvěma souběžnými a rovnocennými dráhami totiž přinese téměř zdvojnásobení současné kapacity dráhového systému a vysoké pořizovací náklady investice přinesou logický tlak na její efektivní využití. Proto trváme na dodržení provozního limitu pražského letiště 21,2 mil. pasažérů ročně, jak je uvedeno v EIA.

Druhá důležitá námitka je spojena s nočním hlukem z letecké dopravy, který způsobuje rušení spánku, a je podle světové zdravotnické organizace WHO jedním z hlavních faktorů ovlivňujících lidské zdraví. Společně s dalšími obcemi a občanskými iniciativami pokládáme za optimální noční výluku pravidelné letecké dopravy v době mezi 22.00 – 6.00, což odpovídá současnému trendu na většině srovnatelných evropských letišť. Ostatně tak je to v dokumentaci EIA uvedeno pro novou dráhu a není důvod, proč by občané, převážně Středočeši bydlící v okolí stávající hlavní dráhy, měli mít nějaké jiné, zvláštní, natož horší podmínky.

Vladimír Vytiska 10/24

Celé znění stanoviska:

PAR – Prague Airport Region z.s. 
IČO: 70892245
se sídlem: Velvarská 100, Horoměřice 252 62

Krajský úřad Středočeského kraje
Odbor územního plánování a krajský stavební úřad Zborovská 11, Praha 5, 150 21

Datová schránka: keebyyf

ke sp.zn. SZ 113432/2024/KUSK ÚPS/Št, č.j. 126881/2024/KUSK


Věc: Námitky PAR – Prague Airport Region z.s. – účastníka řízení k žádosti o vydání územního rozhodnutí o umístění stavby „paralelní dráha RWY 06R/24L o délce 3 100 m Letiště Praha, Ruzyně“

Krajský úřad Středočeského kraje, Odbor územního plánování a krajského stavebního řádu (dále jen „stavební úřad“), oznámil pod č.j. 126881/2024/KUSKze dne 30. 9. 2024zahájení řízení o žádosti o vydání územního rozhodnutí o umístění stavby dopravní infrastruktury uvedené v § 1 odst. 2 písm. c) zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury, ve znění účinném do 31. 12. 2023 (dále též „liniový zákon“), pro stavbu nazvanou „paralelní dráha RWY 06R/24L o délce 3 100 m Letiště Praha, Ruzyně“ na pozemcích v k.ú. Dobrovíz, Hostivice, Litovice, Přední Kopanina a Ruzyně (dále jen „záměr“ nebo „stavba“)

PAR – Prague Airport Region z.s. (dále jen „PAR“) je spolek sdružující obce a městské části Hl.m.Praha kolem letiště Praha, a to konkrétně Únětice, Hostivice, Horoměřice, Praha – Suchdol, Praha 6, Praha 17, Statenice, Kněževes, Hostouň, Jeneč, Středokluky, Klecany, Tuchoměřice, Dobrovíz, Roztoky, Praha  Přední Kopanina, Běloky, Unhošť, Červený Újezd a spolek SOKOLI z.s.

Hlavním účelem činnosti PAR je spolupráce obcí a jiných právnických osob při řešení negativních dopadů provozu Letiště Praha, a.s., Praha – Ruzyně na životní prostředí a rozvoj vymezeného regionu, tj. katastrálního území členských obcí.

Předmětem činnosti PAR je dále mimo jiné ochrana životního prostředí obcí a zdraví občanů obcí sdružených v PAR při vzájemné koordinaci činností a vzájemné pomoci členských obcí, a to zejména ochrana před škodlivými vlivy jako je hlučnost, kontaminace ovzduší, půd a vod a dalšími důsledky provozu Letiště Praha, a.s.

PAR se přihlásil v souladu s ustanovením § 9c odst. 3 písm. b)  č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, dne 18.10.2024 v zákonné lhůtě do řízení jako účastník. Zároveň PAR splňuje podmínky účasti v řízení i z důvodu, že jeho hlavním účelem je mimo jiné řešení negativních dopadů provozu Letiště Praha, a.s. na životní prostředí, ochrana přírody a krajiny (v souladu s ust. § 70 odst. 3 zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny) 

Na základě výše uvedeného podává PAR tímto následující

N Á M I T K Y

Obce, města a MČ sdružené v PAR mají vzhledem ke své poloze a vzdálenosti od plánované paralelní dráhy různá očekávání, předpoklady a predikce budoucích vlivů letecké dopravy, na životní prostředí a kvalitu života na jejich území. Soubor vlivů letecké dopravy na okolí označujeme jako kapacitu – schopnost – území, absorbovat negativní vlivy provozu letiště při zachování základních kritérií pro zdravý rozvoj bydlení v souladu s územními plány municipalit. Je nutné zohlednit skutečnost, že záměr stavby paralelní dráhy posunuje celý dráhový systém blíže k hranicím Prahy do míst, kde se rozvíjí plochy pro bydlení, které je jednou z hlavních funkcí území v metropolitní oblasti Prahy. 

Členové PAR se shodují v tom, že stavbou paralelní dráhy se značně zvýší kapacita dráhového systému pražského letiště a vysoké náklady na její stavbu přinesou významný tlak na využití této kapacity, a tedy zvýšení provozu na letišti. Tento trend v minulosti na různých veřejných fórech potvrzený i významnými členy české vlády, by ohrozil výše zmíněnou kapacitu regionu a vedl k neúměrné zátěži a ohrožení životního prostředí a rezidenčního bydlení v okolí letiště. Ministerstvo dopravy by mělo prověřit kapacity regionálních letišť a lépe koordinovat jejich využití a rozvoj.

Požadujeme proto, aby jako závazná podmínka v územním rozhodnutí a v příslušné dokumentaci byl (kromě dalších podmínek uvedených v EIA) jako základní údaj a parametr pro budoucí provoz letiště zdůrazněn nepřekročitelný limit budoucí kapacity letiště uvedený v platné EIA – 21.2 mil pasažérů za rok.

V současné době je nejzásadnějším vlivem na okolí letiště a zdraví občanů noční provoz na letišti
a pravidelné odlety a přílety charterových letů. Proto je důležité, aby jako další závazná a nepřekročitelná podmínka v územním rozhodnutí a dokumentaci byl uveden a důsledně dodržován zákaz pravidelných nočních letů uvedený v dokumentaci EIA, který požadujeme rozšířit nejlépe na dobu 22.00 – 6.00, tj. zcela v této době zastavit provoz letiště, což odpovídá současnému trendu na většině významných evropských letišť. Jsme přesvědčeni, že kroky k významnému omezení nočního provozu lze udělat již dnes, na současném dráhovém systému.

Spolupráce mezi letištěm a okolními obcemi zastoupenými sdružením PAR byla zakotvena ve smlouvě uzavřené mezi PAR a letištěm v roce 2010. Tato smlouva, která mimo jiné vymezovala i podmínky finanční podpory projektů zmírňujících zhoršení kvality bydlení a životního prostředí v okolí letiště byla letištěm jednostranně vypovězena v roce 2020 a přes veškerou snahu PAR nebyla dosud obnovena.  V současné době není negativní dopad letiště a případné kompenzace za zhoršení životního prostředí způsobené jeho provozem s okolními obcemi nijak smluvně ošetřen. Jako podmínku před vydáním územního rozhodnutí požadujeme uzavření smlouvy mezi PAR a Letiště Praha, a. s., IČO 28244532, K letišti 1019/6, 161 00 Praha, která bude obsahovat podmínky provozu letiště Praha a způsob stanovení a závazek poskytnutí kompenzací za zhoršení životního prostředí a života občanů obcí sdružených v PAR.

Vzhledem k posunutí leteckého provozu nad severní část Prahy dochází k zasažení občanů těchto obcí leteckým provozem, zejména hlukem a dalšími imisemi, snížení hodnoty jejich nemovitostí a zhoršení kvality života ve smyslu definovaném v rozhodnutí NSS č.j. 8As 27/2012 – 113 nebo č.j. 2 As 44/2005. Proto je uzavření takovéto smlouvy nutné. Postižené obce by jednoznačně přivítaly konkrétní závazky letiště reflektující aktuální ekonomicky pozitivní vývoj v oblasti letecké dopravy.

 
V Úněticích 30.10.2024

Podobné příspěvky