Letem Světem prosinec 2024

Letem Svetem 2024 Xl

AR a Airport Regions Council

ARC jako silný hráč na poli jednání o podmínkách udržitelného sousedství a společného rozvoje evropských letišť a regionů slaví 30 let od založení. Plných patnáct let je PAR jeho aktivním členem.

ARC sdružuje 30 evropských regionů, které hostí na svém území mezinárodní letiště. Členy tedy na rozdíl od Airport Council International – ACI nejsou letiště, ale regiony, případně municipality (obce) v okolí. Posláním ARC, který sídlí v Bruselu, je vedle podpory maximálního využití výhod, plynoucích ze sousedství z letištěm, především omezit negativní vlivy provozu a zajistit vyvážený rozvoj letiště i jeho okolí. Nástrojem je výměna a zprostředkování informací, organizování společných projektů zaměřených na snížení vlivu hluku a emisí, zlepšení pozemní dopravy, rozvoj neleteckých aktivit atd. Důležitý je lobbing a organizace workshopů a konferencí k těmto tématům, do kterých jsou zapojováni i příslušní evropští úředníci a poslanci.

V ARC regiony zastupují většinou volení zástupci krajských nebo obecních samospráv, společně s úředníky, či experty většinou z oblasti dopravy a životního prostředí. Okolí letiště Schwechat je například zastoupeno městem Vídní, která je i spoluvlastníkem letiště, naopak Frakfurt zástupcem Hesenského krajského parlamentu a Helsinky zástupcem města Vantaa, které má letiště v katastru. Pro nás je zajímavý případ Varšavského Chopinova letiště, které je zastoupeno Mazowieckým krajem, jehož součástí v otázkách dopravy a životního prostředí je i hlavní město Varšava. U nás z mnoha důvodů je situace jiná. Odpovědnost, pravomoci, vlivy kladné i záporné to vše je rozděleno mezi celou řadu samospráv a dva kraje. Chybí tedy subjekt, s jasnou motivací, strategií a pravomocí propojovat a udržovat rovnováhu mezi zájmy a potřebami letiště a jeho okolí jak v běžném provozu tak při rozvoji letiště. Proto vznikl před 27 lety PAR a proto jsme se také stali před 15 lety členy ARC. Není to ideální řešení, neboť naše sdružení PAR je spolkem, a byť sdružuje řadu silných samospráv, nemá jejich pravomoci.

Naše členství v ARC významně posílilo naší pozici při jednání s letištěm a pomohlo zahájit v letech 2008-2010 proces finanční podpory projektů v okolí letiště, jako nástroje pro kolektivní kompenzaci negativních vlivů provozu letiště i v oblastech mimo ochranné hlukové pásmo. V minulých letech jsme se též aktivně účastnili projektu D-Air, do kterého jsme úspěšně zapojili experty i vedoucí pracovníky letiště, Prahy, Středočeského kraje, Ropidu, Českých drah a další. Projekt se zabýval snížením emisí a lepším využitím veřejné dopravy v okolí letiště a účastnily se ho v této oblasti velmi dobře rozvinuté regiony, jak Stockholm, Paříž, Eindhoven a další. Velmi aktivně jsme v rámci projektu lobovali za chybějící kolejové spojení na letiště, zavedení elektromobility do veřejné dopravy a další dnes již částečně realizované projekty.

V současné době získáváme od ARC, nebo jeho prostřednictvím cenné informace o nočním provozu na evropských letištích a také o aktivitách regionálních samospráv směřujících k ukončení pravidelných odletů a příletů v noční době, což je naše hlavní agenda v oblasti zmírňování negativních vlivů na občany v okolí. Současně společně připravujeme přehled o finančních i nefinančních benefitech vyplývajících ze sousedství letiště v našich členských regionech.

Máme v plánu využít a rozšiřovat informace, které získáváme z ARC formou newsletterů, webinářů a zpráv o průběhu různých projektů, kterých se letištní regiony účastní. Informací je hodně a tak musíme najít vhodnou formu a rozsah, aby to bylo přehledné a užitečné. Věřím, že tento text pomůže k pochopení souvislostí a důvodů pro naši podporu a účast v ARC a současně přispěje k oživení a zvýšení efektivnosti naší spolupráce.

Odkaz na ARC newsletter 30yrs 12_2024

Vladimír Vytiska, prosinec 2024

Podobné příspěvky